Het leven zoals het nu is…

The times they are a-changin’…..

Onderwijs ten tijde van Corona.

De vrije tijd duurt lang, te lang. Om dan nog te zwijgen over  de  groooote vakantie die in ’t zicht komt. Achterstand moet voorkomen worden (ook al denken de Walen hier duidelijk anders over), nieuwe leerstof zal worden aangereikt.
Veel leerkrachten krijgen up-to-date lestechnieken onder de knie, lesgeven vanop afstand, met platform én digitaal. Een enorme uitdaging voor de traditionele lesgever.
Er worden lesjes klaar gestoomd, videoconferenties voorzien, huiswerk wordt digitaal doorgestuurd en verbeterd, een andere wereld opent zich.

Smartboard ligt plat op dag 1, dit succes hebben de beleidsmakers blijkbaar niet voorzien.
Zoomtechnieken worden  geoefend, het ideaal platform om vergaderingen te leiden en lijden. De één kan er sneller mee overweg dan de ander. Maar oefening baart kunst. Toch?
Preteaching, een uitdaging van formaat! Leerplatformen kreunen onder het gewicht.

Ook hier krijgt de nakroost  les, ze zijn nog kinderlijk soepel.
De juffen en meester houden hen in het vizier, dat voelt best spannend aan.
Een experiment dat wellicht ogen zal openen over hoe het ook kan?
Dat het schrijnende tekort aan lesgevers misschien kan oplossen?

Voor sommigen een échte uitdaging, ze willen het systeem doorgronden tot in de kleinste vezels, voor anderen een échte domper, een zwaar doorwegend analfabeet-gevoel drijft boven.
Kinderen en studenten wachten blij, angstig, benieuwd, met tegenzin, vol goesting op de kunstige capriolen van de lesgever.

loesje

De nakroost vindt het best wel spannend.
Kleindochter werkt plichtsgetrouw, is blij dat ze  niet langer eindeloos moet herhalen, ze geniet  het terugzien van de grappige meester en de vrienden, beveiligd door een virus-ondoorlatend-scherm. (maken we onszelf graag wijs…)
Bij kleinzoon 2 lukt het  met  stimulans van de ouders, hij denkt  te snel dat het  moeilijk is en dat ‘hij het niet zal begrijpen’. Oefening in zelfvertrouwen.
Nummer 3 vindt het beeld van twee juffen op het scherm (heeft de eigen juf koudwatervrees?) grappig en voelt zich in zijn sas. Oma’s taak om via  beeldscherm  rekenoefeningen en maaltafels te oefenen zit erop, we hadden nochtans veel plezier samen, hij houdt er de animo graag in :-). Een acteur in spe.
Kleinzoon 4 vindt het – tot nu toe- best wel leuk. Stilzitten is  niet echt aan hem besteed,  nu ziet de juf het niet als de pen valt en hij voor de zoveelste keer onder de stoel duikt.
Nummertje 5 zingt, klapt in de handjes, doet enthousiast mee met het spelletje, tot hij na drie minuten zangstonde mama onwennig aankijkt en  vraagt ‘duurt dat nog lang, mama?’ Het doorgestuurde filmpje is hilarisch, hij begrijpt nog niet echt.

Voor de ouders is het een  belasting, tussen de zoomvergaderingen en het eigen werk door zijn ze nodig bij de kinderen, werkt het oefenplatform Bingel natuurlijk net niet, en gaat smartschool door de bocht.

Deze oma heeft tijd, wil graag de kinderen bij de les houden, kan zich hier heel nuttig voelen, maar dit kan nu ‘even’ niet.

48 gedachten over “Het leven zoals het nu is…

  1. dat gedicht is mooi genoeg om vaker te delen met je bezoekers 🙂
    dus besteed maar aandacht aan die pracht
    ja ik mag dat programma van Floortje ook graag zien , thuis zo als nu als in de vreemde
    Tiengemeten staat op mijn lange lijstje 🙂

    Geliked door 1 persoon

  2. niet dat we er nu iets aan hebben maar over tig jaren kijken we terug en dan verbazen we ons over wat we hier en nu deden en nalieten… wedden?!

    Ik ben heel blij overigens nu niet een werkende moeder met kleine kinderen te zijn zoals ik in de jaren 80-90 was en daarnaast studerende en een hoop vrijwilligerspetten aan de kapstok had hangen 😉

    Like

  3. Het is zeker wennen en niet alleen voor de kinderen. Zelf heb ik deze niet en dus ook geen kleinkinderen die nu op deze manier les ontvangen. En ook hier doen ze het en vele kinderen hebben ook gratis met een actie een laptop ontvangen zodat ze niet steeds op die van hun ouders hoeven en er waren ook kinderen die nog helemaal geen apparaat hadden in hun familie kring en dan was het fijn dat ze er nu ene ontvingen. En ook waren er nog vele kindertjes buiten het zicht die waarschijnlijk met ouders in ander land zaten of zitten.Ben wel benieuwd hoe het straks in mei zal gaan nu de basisscholen weer open gaan en dan in groepjes. Het is voor beiden partijen dus wel erg wennen met deze vernieuwde tijden.

    Like

    1. Vernieuwend kan je deze tijd echt wel benoemen. Beetje voor beetje wordt het behapbaar gehouden. En dan hoor ik zojuist dat amper 3% immuun is, dan stel ik me de vraag hoe we dit gaan overwinnen, zolang er geen virus is?

      Like

  4. niet eenvoudig voor de leerkrachten noch voor de leerlingen
    probeer maar je concentratie te houden als je thuis les moet volgen
    en d ouders, zelf werken, huishouden en je kind doen werken
    k denk dat veel ouders nu merken wat de leerkrachten echt allemaal doen

    Geliked door 1 persoon

  5. Het is een rare tijd en dat zal het ook nog wel even blijven. Het vraagt van ieder van ons aanpassingen. Dat gaat de een gemakkelijker af dan de ander. Voor de kinderen is het goed dat ze hier vanaf half mei in ieder geval voor een deel van de tijd weer naar school kunnen. Achterstanden op het vlak van leren, sociale vaardigheden, etc. mogen niet te ver oplopen.En veiligheid van kinderen mag niet in het gedrang komen.
    En verder … eerst maar even weer op adem komen en om ons heen kijken. Het zal nog een hele klus worden om de tijd tot er een vaccin beschikbaar is te overbruggen. Maar we gaan door, samen komen we er wel!

    Like

    1. Mijn twijfels groeien…. Gisteren hoorde ik op het journaal dat kleine kinderen de ziekte zelden overbrengen, waarom blijven dan de scholen dicht en mogen grootouders niet bij hen?
      Ze spreken hier nu ook concreet over mondmaskers, in alle maten en kleuren, de nieuwste mode eerst?!
      Heel soms voel ik hier twijfel opkomen en denk ik ‘wil ik hier op deze manier mee door?’
      Maar geen paniek, ik ben en blijf heel braaf :-), alleen al voor de ander.

      Geliked door 1 persoon

      1. Zoals ik op mijn eigen weblog al schreef, ik herken het heel goed.
        De twijfels zijn overal. het was gisteren aan onze premier ook goed te zien hoe hij met alles worstelt. De adviserende wetenschap moet het voor een groot deel ook steeds doen met de kennis van de dag, omdat het een nieuw virus is. Het moet zijn tijd maar hebben, en dan zien we wel hoe lang de reis duurt en waar we uiteindelijk terecht komen.

        Geliked door 1 persoon

  6. Hopelijk volgt België ook gauw met het naar school laten gaan van de kinderen.
    Ik kan me zo goed voorstelen hoe het voor je is. Je wilt van alles, maar het kan en mag niet.
    Ik zag dat in België bankjes en dergelijke ook zijn verwijderd en dat je dus niet mag zitten in de zon als je een eindje hebt gefietst. Dat vind ik bijzonder.
    Spaarmoeder

    Like

    1. Bankjes zijn verwijderd of afgeplakt, dat is toch onvoorstelbaar? Mensen blijven dus rechtstaand rusten. Wat is dan het verschil??

      Like

  7. Dit moet voor jou heel frustrerend zijn. Willen helpen, kunnen helpen en niet mogen.
    De mogelijkheden waren er al langer. In februari had men op mijn school een tekort aan twee wiskundeleraren. Ik wees mijn directeur erop dat men een opname kon maken van een collega en dan de lessen tonen op scherm als noodoplossing. Ze lachten mijn voorstel weg… Nog geen maand later werken we op die manier… nooit gedacht.
    Zo zie je maar hoe alle kinderen er anders mee omgaan. Het lijkt me voor de ouders met meerdere kinderen helemaal niet evident.

    Like

    1. Eerst jouw uniek voorstel weglachen en nu wordt het dé oplossing. Nood breekt wet.
      Jij beleeft het allemaal van dichtbij. Hopelijk lukt het voor jou om alles geregeld te krijgen?

      Like

  8. In Nederland gaan de basisschoolkinderen vanaf 11 mei weer naar school. Niet hele klassen gelijk, maar verdeeld: de ene dag bijvoorbeeld de ene helft van de klas en de andere dag de andere helft. Dat moeten de scholen verder nog uitwerken.

    Like

    1. Ik hoorde het vandaag op het journaal. Ik denk dat België zal volgen. Er is vrijdag veiligheidsraad. Ik ben benieuwd.

      Like

  9. Ik ben net als Meneer Pannenkoek blij dat ik geen schoolgaande jeugd meer heb behalve een 20-jarige die zich heel vlot uit de slag trekt.
    Ik zie sommige ouders uit “betere milieu’s” worstelen met zelf fulltime en 4/5 thuis werken en lagere school kinderen te begeleiden. En dan durven sommigen het te hebben over de corona-vakantie. Hemeltergend. Echt, ik zou ze met veel liefde wurgen, denk ik.
    Mijn kinderen hebben niet allemaal aso gevolgd en ik heb heel veel gezien toen ze naar school gingen, ik zie hier ook heel veel in de buurt waar ik woon… ik hou mijn hart vast voor de vele kinderen in precaire situaties. Er is veel ondersteuning van de stad en allerlei organisaties, maar evident is het allemaal zeker niet.

    Like

    1. De gelijke kansen worden hier nu schrijnend. Ik denk dat iedereen nog zoekende is en er zullen wel wat positieve zaken uit de bus komen ook.

      Like

  10. Het is allemaal zo dubbel. We willen zo graag dat onze kinderen minder voor het scherm zitten. En nu moeten ze noodgedwongen voor het scherm zitten. Ik hou mijn hart vast.

    Like

  11. een nieuwe methode, die wel een ganse uitdaging voor het onderwijs betekent..
    vandaag lag het platform , terug plat..en dat is een tegenvaller
    veel hangt ook af van de leeftijd van de leerlingen of studenten
    maar ook van de kwaliteit van het lessenpakket en van de leraars…
    taalvaardigheden, sociale omgang en praktische oefeningen kan je niet voor het scherm aanleren…
    en niet iedereen beschikt over over dezelfde kansen.in onze maatschappij

    meer vragen dan antwoorden….

    een experiment om met argusogen te volgen

    groeten

    Like

    1. Het is een uitdaging, we staan aan het begin van een ander tijdperk en zien wel wat de toekomst brengt.
      Uiteraard kan dit niet op elk gebied en voor elk vak. Sociale contacten zijn ook heel belangrijk in een school.

      Like

  12. Deze manier van lesgeven zal heel wat stres veroorzaken, zowel bij de kinderen als hun ouders die nu meer moeten doen om hun kroost aan het studeren te krijgen.

    Like

  13. ja ik denk helaas dat velen buiten de boot vallen
    en of die door een ieder terug is op te pakken , ben bang van niet 😦

    ja de streek rond en Ieper zelf , staan op m’n lijstje naast Normandië , of ik er ooit kom = een ?

    pake en beppe is Fries voor pake en oma 🙂
    en jullie ondervinden deze mop , nu aan den lijve

    lieve groet , Karel

    Like

      1. nee het is een andere taal , zit geen Nederlands bij , ik en er mee opgevoed en kan het verstaan , spreken is weer een ander verhaal 🙂
        geduld heb ik gelukkig heel veel
        ja alles paste mooi in de fietstassen 🙂
        zonnige groet

        Geliked door 1 persoon

  14. Ja Lieve 😉, alle oma’s united, hetzelfde gevoel, hetzelfde hart verdeeld, allemaal samen virtueel liefhebben, verlangen, zorgen makend… het wordt me soms teveel…

    Like

  15. Een oma die kan helpen met het schoolwerk is natuurlijk héél welko0m is deze tijd. Maar het zal voor sommige kinderen toch een gevalletje “vette pech” zijn als zowel de ouders als de grootouders weinig aanlag hebben voor onderwijzen. Wat het extra lastig maakt is dat kinderen lang niet altijd hetzelfde reageren op een nieuwe aanpak zoals nu.

    Like

    1. Sommige kinderen vallen nu gewoon uit de boot en hopelijk gaan jongeren dan niet het verkeerde pad op.
      Niet iedereen heeft gelijke kansen, dat is nu nog duidelijker.
      En ook voor de ouders die het wel in het oog houden en kunnen, geeft het veel extra stress.

      Like

    1. We leren veel bij, maar het gaat te snel, en dat zorgt weer voor een extra portie stress, zie ik bij mijn zonen met schoolgaande kindjes. Vooral omdat onlinesystemen overbevraagd zijn en dus vaak forfait geven. Maar het is overal hetzelfde, dat troost.

      Like

  16. Ja Lieve, we staan langs de zijlijn, maar kunnen een aanvulling zijn als we willen. Jij met je verhaalstof en Ik merk dat het Oma journaal, hoeft geen verhaal, maar kleine scharrel en bezigheden in en rond huis, een recept, een prentenboek, heel veel toevoegt en het gemis aan knuffelen verzacht. Voor lesstof en schoolprestaties ben ik nooit bang geweest. Kinderen zijn flexibel, hebben een achterstand zo weg gewerkt en anders gaat het eens anders dan de sleutelaars van boven af hebben uitgevonden. Ze komen er wel. We hadden vroeger de gevleugelde woorden: Het kwartje valt altijd, vroeger of later, maar het valt. Ieder kind een eigen kwartje. Dat maakt het leven lichter. Lieve groeten vanuit hier. Nog lawaaiig met de hele week al werkzaamheden aan de weg onder het balkon. ❤

    Like

    1. Sommige kinderen vallen hier wel een stukje uit de boot, met die onlinesystemen, en dat is jammer.
      Elk kind mag zichzelf worden, heel graag, maar liefst met gelijke kansen.
      Ik mis ze intens, die warme knuffels, die leuke verhalen, die vrolijke gezichtjes. We hebben geen keuze nu.
      Misschien moet je eropuit trekken met dit prachtig weer om het lawaai te omzeilen?
      Lieve groet

      Like

      1. Hier gaan ze na de meivakantie in een beperkte vorm weer open, de scholen. In ploegen en met thuisonderwijs en kinderen die geen opvang hadden gingen ook al deels naar school.

        Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.