Just a perfect day. Problems are left to know

Vergeet me niet, smeken de paarse bloemetjes die de bloembak uitpuilen. De bloembak, overgeplaatst vanuit zijn Belgische tuin door de Canadese zoon met de roep om veel liefde en zorg, helpt herinneren. Een palindroom jaren geleden werd ik vandaag mama van een tweede zoontje, dat ik graag heel erg dicht bij mij droeg. De meer dan 8000 km zijn vandaag moeilijk te overbruggen, maar vergeet-me-nietjes doen uitbundig hun werk.
Ook de made-naamgenootjes maken het groene gras wit, manlief krijgt opdracht géén gras te maaien tot ze zijn uitgebloeid.

Ze bestaat nog!, die heerlijk grote gele bol. Ook zij is uitbundig. Opgewekt trek ik naar mijn schoolkindjes.
Twee jongetjes willen me van alles vertellen, ik gun hen graag wat tijd voor we aan het werk gaan. Het gaat over dat gezicht, half vrouw, half man en over het hondje dat kan vliegen. Ik probeer hen tot de realiteit te brengen, tot mijn Euro valt, ze hebben het enthousiast over YouTube-filmpjes met de nodige manipulatie. Hen overtuigen lukt niet, ik laat de fantasie dus de vrije loop. We oefenen ijverig op uitgangen met ng, nk, ngt en nkt.
Zij toont enthousiast haar werk, en zonder fout juf! Bravo lieve meid, je bent een kei! Een wat juf? Een flinkerd!

Onderweg kom ik langs het speeldomein van de peutertjes (2.5 jaar). Het ventje dat even in afzondering moest, want hij was boos, heel erg boos, komt me huilend tegemoet. Hij gaat flink zijn, maar kent de woorden nog niet. De juf komt naar me toe, geeft hem met veel liefde een dikke knuffel en mij een rondleiding tussen de 31 (jawel!) peutertjes. Hier een traantje, daar een ruzietje, daar een brede lach, de fantasie van de kleintjes én mijn vertedering kennen geen grenzen. Juf nodigt me uit om, wanneer ik zin heb, binnen te springen, heel erg graag, maar ‘de plicht’ roept. Een volgende keer dan maar wat vroeger vertrekken;

In de namiddag lo(n)kt de zon me uit mijn kot. De fietsen staan klaar, heel uitnodigend. We trekken naar Bazel zonder bergen en fluitend fiets ik tussen het kruid.

Lou Reed wist het al!

39 gedachten over “Just a perfect day. Problems are left to know

  1. Héérlijk, die zon op onze bol. Iedereen is er hard aan toe. Mijn vriendin kan geen gras maaien wanneer de madeliefjes bloeien. Wij hebben vergeet-me-nietjes gekregen van de wind (of de vogels.) Er is zoveel om te koesteren. Veelzeggende foto!

    Like

  2. Wanneer je al die lieve kleintjes ziet, vraag je je soms wel eens af waar toch die grote etters vandaan komen .

    Vergeet-me-nietjes staan ook volop in mijn tuin te pronken, zelf heb ik die nooit gezaaid maar ik denk dat de vogels ze meegenomen hebben naar mijn tuin.

    Like

  3. Alsnog van harte met je zoon! En wat een heerlijke dag heb je weer beschreven. Hier maaien we ook pas als alle bloemetjes uit het gras verwelkt zijn. Zo zonde anders…

    Like

      1. Ik wist niet zeker of jij oud genoeg was voor een zoon van 44, dus bleef aan de veilige kant. 😉 Had het kunnen weten natuurlijk want mijn jongste werd deze maand 59 en we schelen ook weer geen 20 jaar in leeftijd. 😉

        Like

  4. Waar je kind ook gaat… .het zit vast aan je hart en dat blijft ook zo hè.
    En ja peutertjes met hun emoties, hoe snel die wisselen en zij van boos naar blij omschakelen, dat verleren wij ‘volwassen’ helaas hè.,..

    OT, je weet dat je afbeelding van Loesje (rechtsboven) al heel lang een foutmelding geeft?

    Like

    1. Met je kind blijf je verbonden, gelukkig, maar juist dat maakt het soms extra moeilijk.
      Oei, en wat betekent dat en wat moet ik daarmee doen? Zelf zie ik geen foutmelding? Ik begrijp er niets van?

      Geliked door 1 persoon

  5. Gefeliciteerd met de zoon, zo ver weg maar altijd in de gedachten. Mooi is dat, zo’n grote gele bol. Iedereen wordt er blij van.

    En van Bazel in België had ik ook nog nooit gehoord. Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wellicht zie je op een wonderbaarlijke dag de Rijn door Bazel stromen.

    Like

  6. Om te beginnen van harte gefeliciteerd met je palindroomzoon. Jammer dat een lijfelijke felicitatie er niet in zat, maar dat heeft je er zo te lezen niet van weerhouden om er een mooie dag van te maken.

    Het ene Bazel is het andere niet, maar dit Bazel doet vast niet onder voor de Zwitserse naamgenoot.

    Like

    1. Dit is Bazel zonder bergen. Heel groen en heel idyllisch, echt een schitterend plekje.
      Jij vierde met een stukje taart en echt gezelschap, ik vierde ‘half’ op afstand, dat doet toch wel pijn….

      Geliked door 1 persoon

  7. Zulke dagen kun je hebben! (Mooi liedje van Lou hè) Ik kan me alles voorstellen bij de vertedering, bij al die kinderen. Moeten zoveel leren, doen enorm hun best, de wereld wacht, lonkt – toekomst. Bazel moest ik opzoeken, nooit geweten dan België ook een Bazel kent. Het lijkt me een mooie tocht. Ach, met dit weer is alles mooi. Net als dit fleurige, opgewekte bericht Omabaard! (Fluitend fiets ik tussen het kruid. 🙂 )

    Like

    1. Niet ver van bij ons ligt inderdaad Bazel, het is er heel groen én idyllisch! Prachtige plek. En rijden tussen het fluitenkruid kan een mens alleen maar vrolijk maken. En die grote gele bol, die we zo lang misten!
      Lou kent er wat van he👍

      Geliked door 1 persoon

  8. Gefeliciteerd met de jarige zoon! Jammer van de grote afstand, maar de vergeet-me-nietjes brengen troost en schoonheid.
    Zo lief hé die kleine kindertjes. Ook ik raak altijd vertederd als ik ze over het schooldomein zie fladderen. Dat bezoekje aan het klasje zou ik zeker brengen. Een uitnodiging die je niet af kan slaan. Ik kijk al uit naar het blogje daarover.
    Wat is de weg naar Bazel in België prachtig. Geen wonder dat je het mooie liedje van Lou Reed zong op je fiets. Heerlijk!

    Like

  9. ‘k Voel het weer, maar ‘k kan het niet (be)schrijven…, gebeurt wel meer.

    Vergeet-me-nietjes, kreeg ik in een verkoperd schoentje van mijn mama…, het schoentje staat er nog, de vergeet-me-nietjes bloeien buiten.

    Zal ik, zoals in Nederland, schrijven gefeLIESIteerd?!

    Like

  10. Heerlijk dat samenzijn met die kleintjes en de fantasie die ze halen op you-tube filmpjes.

    Te gek hè…zie ze liever lekker buiten spelen.

    Die vergeet me nietjes brengen me naar mijn zus…het was haar bloemetje

    Ze staan in de tuin en denk dan met een glimlach terug aan haar.

    Like

Plaats een reactie