Met oog op wat lukt!

Er floept een berichtje binnen op mijn telefoon, of ik me niet verveel nu ik de wereld maar met anderhalf oog kan volgen. Neen hoor, meer nog, mijn week was heel erg druk en ik lag elke avond opnieuw uitgeteld in de zetel. Ergens was ik ook blij dat ik van alles omhanden had, dan verdwijnt piekeren vlotter in de verdomhoek.

Er was die maandag dat manlief drie 5e studiejaartjes mocht gidsen (lees gedeeltelijk toneel spelen) in Gent. Mij hadden de juffen gevraagd om mee een oogje in het speelse zeil te houden. De opoffering was niet groot, het werd een fijne dag. De weergoden waren ons, in tegenstelling tot vorig jaar, heel welgezind, die jonge energie bruiste des te meer. De kleinzoon deed niet onder voor de vriendjes, fier op opa-gids, blij met oma-begeleiding, een grote brok intens leven!

In de lesjes werd veel door de vingers gezien, deze ‘zorgjuf’ zag immers maar met een half oog en was grootmoedig (wat een woord!) naar de vele foutjes toe.
Als student aan de andere kant van de lessenaar was het mijn beurt om te trakteren. Tot ’s avonds laat bakte ik appel- en chocoladecakes om 20 zoete monden van medestudenten te vullen.

Tussendoor kreeg ik de vraag of ik bereid was dat eindelevensverhaal te schrijven. Uitstel was niet mogelijk, het leek dringend. Manlief voerde me naar het UZ in Gent, autorijden is nog geen optie. Met veel tranen deed een lieve leeftijdsgenote haar intense verhaal. Heel confronterend. Mijn belofte dat ik spoed zou zetten om het boekje met woorden en foto’s intijds klaar te krijgen, zorgde voor stress. Manlief is naast druppelman ook kalmaanman. Ik kreeg het rond, het is vast een mooi aandenken geworden voor haar dochter, maar de rit naar het UZ om het te bezorgen kan niet meer, mevrouw gaat haar laatste uren in.

Op vrijdag was er de controledag. Astigmatisme en een te zwak hoornvlies blijken de grote boosdoeners. Tijd zal ook hier raad brengen, wordt me beloofd. De vervelende ervaring geeft extra zorgen naar volgende woensdag toe…. Maar ik zal dapper zijn…. en ‘zie’ wel….

Er staat ook nog een toneelstuk op het programma. We twijfelen even, lukt dit? Maar met mijn kranige wil, of is het het reeds betaalde geld?, gaan we toch kijken. Veilig aan de arm van druppel-kalmaan-man.
Het stuk heet (V) (ja, je leest het goed) en wordt gespeeld door de NWE TIJD met Freek Vielen en Rosa Vandervorst als regisseurs. Het is een rustig toneelstuk en doet deugd aan de ogen. De hoop, het verdriet en de angsten van vijf vrouwen die volwassen worden (V) komen aan bod. Zij vertellen op schitterende wijze de vele ervaringen als meisje en als vrouw, zomaar by the way, aan elkaar en vooral aan ons, een geboeid publiek. Er zit humor in, maar ook pijn, veel taal-rijkdom, eerlijk- en openheid ,soms een bittere traan. Hoe ze als jonge meisjes hun vrouwelijkheid ontdekten met alle gevolgen. Soms gênant, soms ‘losse handjes’, soms krachtig opgroeien, soms moeilijke aanvaarding dat ze ‘maar’ vrouw zijn, soms verbazing, soms (h)erkenning, soms knagende frustraties, soms moedige aanklachten, soms blijheid, terechte fierheid, maar altijd doorleefd en sterk.
Het lukt me niet de mimiek te zien, maar horen én begrijpen kan ik als de beste. De verhaallijn is geïnspireerd op het boek ‘De meisjesherinneringen’ van Annie Ernaux. Een boek dat nu op mijn to-read-lijstje staat, in betere tijden. Men ging uit van een vragenlijst die de acteurs hun moeders voorlegden met camera én open én (h)eerlijk.
Onder de actrices herken ik de stem van Lies uit Dertigers (een voor mijn verslavende TV-reeks op VRT Max, pure ontspanning in iets donkerder tijden). Wat opzoekwerk leert me dat zij inderdaad Ellis Meeusen is.

VROLIJKE EN FIJNE PAASDAGEN VOOR JULLIE ALLEN! Ik zou je graag de zon beloven….

59 gedachten over “Met oog op wat lukt!

  1. Wat doe je toch prachtig vrijwilligerswerk. Je bent onbetaalbaar! Sterk en lief om dat levenseindeverhaal te schrijven. De dochter zal je er dankbaar voor zijn.
    Mooi zoals je je blog hebt geschreven, met verschillende uitdrukkingen over ‘zien.’ Om je fijne paasdagen te wensen ben ik te laat. Fijne kerstdagen! Zo, die kan ik niet meer missen (-:
    Ik wens je alle goed!

    Like

  2. Mag ik jou nog fijne paasdagen wensen? Eerder vijgen na pasen dus, maar vijgen zijn ook lekker.

    En veel moed voor de komende week…

    Like

  3. Goede morgen oma, die tekening heb ik niet zelf gemaakt, maar van het www geplukt. Tegenwoordig teken ik niet zoveel meer, maar ik heb het wel altijd graag gedaan. Misschien moet ik het maar weer eens oppakken. Fijne maandag/2e paasdag gewenst

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik zag al mooie werkjes van jou voorbij komen, vandaar dat ik dacht dat het werkje uit jouw creatieve hand kwam. Maar het was gelijk hoe leuk!

      Like

  4. O dat scheelt, wijnkregen het advies de eerste tijd niet teveel te bukken en te sjouwen. Gelukkig heb ik een allerliefste en goedige ‘pakezel’.😂
    Ik ga opnieuw duimen, Lieve. Je bent een kranige.
    Lieve groetjes😘🥰
    Reken maar dat we gaan genieten😘

    Like

  5. Wat prachtig vrijwilligerswerk doe je
    Heel ontroerend om te lezen
    Wel allemaal aangrijpend
    Ik wens je nog een mooie paasmaandag en voor woensdag heel veel sterkte en succes.

    Like

    1. Dank je Sabine. Dat ‘werk’ geeft voldoening voor wie vraagt en wie schrijft. Je steun voor woensdag zal ik kunnen gebruiken.

      Like

  6. Goed dat je bezig blijft

    Een vriendin heeft dat ook laten doen, zo’n levensverhaal, de chemo is nu stopgezet wegens geen resultaat (meer)

    Je had veel afleiding maar het blijft in je achterhoofd hangen

    K zou gedacht hebben dat ze zouden wachten op het definitieve resultaat van dat oog vooraleer het andere ook te doen

    Maar misschien heeft dat oog minder zwak hoornvlies

    Heel veel succes alleszins!

    Fijne Pasen

    Like

    1. Zo moeilijk voor je vriendin! Dat verhaal kan een goed gevoel geven aan de achterblijvers.
      Dat hoornvlies kan achteraf worden opgelost met een transplantatie. Tijd brengt altijd raad….

      Like

  7. Mooi dat je het doet, kunt, hebt gedaan… dat eindelevensverhaal te schrijven ❤ En alle andere dingen deze afgelopen dagen! Samen met je grote steun en toeverlaat… ik wens jullie fijne dagen, en daarna weer: succes en sterkte!

    Like

  8. Dank voor de fijne paaswensen die ik jullie uiteraard van harte terug gun.

    Zo’n eindelevensverhaal schrijven +….. intrigerend, knap hoor dat je dat kunt!

    Like

  9. Knap hoe je je weg blijft vinden met beperkt zicht. Maar het is natuurlijk goed om zo lang mogelijk bezigheden die je kunnen afleiden van gepieker. Dat herken ik heel goed. Als je dan ook nog eens op zo’n manier samen actief kunt zijn, is het helemaal goed.

    Probeer de komende jezelf ook maar lekker af te leiden met leuke bezigheden. Ik wens jullie heel fijne paasdagen en alvast sterkte voor woensdag!

    Like

    1. Jij kent het goed, bezig blijven. Zoals je zelf al ooit zei, het heeft niet met ‘knap’ te maken, maar met geen andere keuze.
      Ik duim voor zonnige paasdagen, ook al hebben we een uurtje minder😉

      Geliked door 1 persoon

  10. Je hebt wonderlijk veel gedaan met je anderhalve oog, en zelfs nog een eindelevensboekgemaakt wat toch heel inspannend moet zijn met slecht zicht.Maar die kinderen geven natuurlijk alleen maar energie, heerlijk!

    Like

    1. Ja dat was achteraf gezien te inspannend voor mijn oog. Dat had ik misschien beter niet gedaan, maar was toch blij dat ik iets kon betekenen voor die mevrouw. Zo wordt alles relatief.

      Like

  11. Je bent ontzettend flink en dapper. Fijn dat je zoveel steun hebt aan je man. Knap om toch nog dingen te doen voor anderen. Ik duim mee met iedereen voor jou.

    Like

    1. Bij het verhaal van die mevrouw was ik beschaamd dat ik durf klagen. Dan wordt alles relatief. Ik word er blij van als ik iets kan betekenen voor een ander.

      Geliked door 1 persoon

  12. Je blijft bezig en dat is goed, maar toch !!!
    Gelukkig heb je de kalmaanman om er af en toe de rem op te trekken.

    Mooi dat je verhaal op tijd af kwam…
    s6 woensdag

    ░V░r░o░l░i░j░k░ ░P░a░s░e░n░

    Like

  13. druk baasje ben je met anderhalf oog , hoe zal dat zijn met 2 goede ogen 🙂
    allemaal leuke dingen die je ondernam samen druppel en kalm aan man 🙂
    mooi dat je de levens einde verhalen voor mensen op schrift zet , dat lijkt mij heel zwaar
    en ach dat weekje is zo weer om

    Geliked door 1 persoon

  14. Dat was een behoorlijk woelig weekje waarin je duld en vertrouwen flink op de proef wordt gesteld. En dan maak je ook nov eens zo’n levenseindeverhaal. Respect hoor!

    Like

  15. Grootmoedig! Wat goed gezien (met je anderhalve oog) 🙂 Je bent drukker dan druk lijkt het, maar het zijn allemaal prettige dingen die je bezighouden. Behalve misschien de spanning over hoe het met het tweede oog zal gaan. Heel begrijpelijk! Goed om weer van je te lezen, Omabaard. Ik wens jullie fijne paasdagen en jou aanstaande woensdag een succesvolle ingreep.

    Like

    1. Grootmoedig is wellicht afgeleid van grootmoeder 🙂

      Ja dat bezig blijven was voor mij wel heel belangrijk de voorbije week. En trouwens, is het dat niet altijd?!

      En de spanning wordt nog even uitgesteld, eerst eitjes rapen!

      Geliked door 1 persoon

  16. Ik vind het zo dapper en knap dat je die levenseindeverhalen schrijft. Je betekent zoveel voor die mensen. Zo mooi en zinvol om te doen.
    En dan jouw uurtjes op school. Dat doet me hoop krijgen want ik ben al bijzonder triest geweest nu het einde van mijn loopbaan binnenkort eindigt. Het is veel moeilijker dan ik dacht om het los te laten. Pfff…

    Ik wens je veel goede moed en sterkte op woensdag a.s.! Ik zal aan je denken!

    Geliked door 1 persoon

    1. Ze kunnen, echt waar!, heel veel hulp gebruiken bij die (ex)-Okan-kinderen. En als vrijwilliger word je wel gewaardeerd, ook al voelt het anders aan dan als echte lesgever. Dat moet ik wel toegeven. Ik begrijp dat je triest en benieuwd tegelijk bent. ik ben ervaringsdeskundige, maar het komt goed, zeker weten. De dagen vullen zich vanzelf, zeker omdat ook de kapitein al op pensioen is. Het vraagt wel wat aanpassing, maar met de grote vakantie in het vooruitzicht went het vlotter. En als de moed je in de schoenen valt, dan gaan we eens met ons vieren fietsen of wandelen of eten! Als dat geen oppepper is 🙂 .

      Je doet nog even door tot 1 mei?

      Mercikes voor woensdag. Geniet nu de verdiende Paasvakantie.

      Geliked door 1 persoon

      1. Dank je. Wat ontzettend lief.
        Nog vijf dagen na de paasvakantie… Ik ben al vervangen. Ik volg enkel nog de lessen mee en ondersteun.

        Like

  17. Geduld … ik denk dat dat op jouw situatie van toepassing is. (Ik ken het woord, maar ik ben het zelf niet.)

    Kleinzoon zal wel trots geweest zijn op zijn opa en oma. En omgekeerd waarschijnlijk ook.

    Geliked door 1 persoon

    1. En plots maakt dat geduld dan plaats voor paniek… Je kent het als geen ander.

      Tien jaar is nog een leeftijd dat kinderen het nog leuk vinden dat familie bij de school hoort. Dat verandert wel eens ze puber zijn 🙂

      Geliked door 1 persoon

      1. Ja, die paniek snap ik heel goed.
        Wannes vindt het ook altijd geweldig als ik ga helpen in de bib. “Dat is mijn oma” zegt hij dan heel trots. Ondertussen roepen de klasgenootjes al van ver “Wannes, daar is jouw oma”.

        Geliked door 1 persoon

        1. Ach Lieve
          Wat een heerlijk bestaan met het begeleiden van kleinkind en zijn klasgenoten. Natuurlijk is hij trots op jou en opa❤️Bezig bijtje. Stond er niet wat rust geschreven?
          Ik ken het, maar wat een pech met het oog en natuurlijk snap ik de spanning voor de aankomende keer . De titel van je schrijven dekt volledig de lading.
          Dd dappere gang naar het theater, dat gelukkig vooral de hoofdrol aan gesproken taal had gegeven, het is wel herkenbaar. Een mooie tip tot slot, het boek. Komt ook hier op de lijst.
          Heel veel liefs uit Melk, Oostenrijk❤️

          Like

          1. Rust was enkel de eerste dag voorgeschreven? En inspannend was het allemaal niet echt. Maar wel leuk😉.
            ‘Het’ nadert, net als de spanning. Geniet de fijne reis met mooie tussenstappen en het vertrouwde huis als beloning.

            Like

Reacties zijn gesloten.