Zicht op zicht?

Ontspannen stap ik de operatiekamer binnen. Wat met mij gaat gebeuren is pure routine, 13 in een dozijn. Om het zwakkere hoornvlies zo min mogelijk te beschadigen wordt geopteerd voor een laserinkeping bij de start.  Met dank aan het beloofde roesje blijf ik rustig, meer nog ik geniet het lichtspel zonder klank. En zomaar, plots, ineens is het klaar en wandel ik met oogklep de wachtende wereld in. Manlief is chauffeur én druppelman. Zijn familienaam wijzigt tijdelijk en rijmt nog ook.

De volgende ochtend is spannend. Maar de beloofde nieuwe wereld gaat niet voor me open. Ik zie heel wazig en het is lastig. Geen zorg, omabaard, geef het gewoon tijd. Maar de volgende en volgende én volgende dagen komt er geen beterschap. Stilaan neemt paniek het over, eerst een kleintje, maar die groeit als tulpen in de lentezon.

Gelukkig mag ik vervroegd bij de oogarts, ik moest mijn telefoon maar 46 minuten laten rinkelen om er binnen te geraken. Maar ik mag direct komen. Daar blijkt het hoornvlies te weinig te zijn ontzwollen, ‘geduld madame is een mooie deugd’ en ‘elke mens reageert anders’ en druppelman krijgt een paar extra opdrachten met cortisone.

Eureka, de waas verdwijnt, langzaam maar zeker, maar zeker langzaam. Maar nog geen tijd voor die beloofde sprong in de lucht. Het zicht blijft beperkt. Heb je al gehoord over bewegende straatstenen? Ik kreeg de eer ze regelmatig te ontmoeten. Maar geduld is…..

Dus ik wacht af én wacht nog af. De dagen wiebelen en dansen voorbij. Wie mij kent, weet dat ik altijd kalm blijf. Not!

Ik zie nog steeds vooral met het goede oog. Goed is relatief, want dit oog kwam nog niet aan de beurt. Die uitdaging wacht me volgende week. Ik ‘kijk’ er al naar uit….

Kunnen jullie het me vergeven? Ik las geen blogs, geen dagblad, geen boeken. Ik gaf mijn ogen de eindeloos geadviseerde rust en wacht op het mooie lentelicht. Want geduld is….

En nu tijd voor een ‘rust’pauze, met dit schrijven presteer ik al flink vandaag! Maar het komt goed, wordt me beloofd. En ik geloof dat graag.

32 gedachten over “Zicht op zicht?

  1. Dat leest als een beproeving. Al heeft de oogarts de behandeling 100.00 keer gedaan, bij jou gaat het om dat ene oog, hè? Vertrouw erop dat het goedkomt en overbelast niets. Dus zeker geen blogs lezen! We houden een oogje op je (-: Sterkte!

    Geliked door 1 persoon

  2. Gelukkig dat er beloofd is dat het weer allemaal goed gaat komen. Met mijn ogen ben ik altijd heel voorzichtig daar wil ik niets aan hebben. Fijne donderdag gewenst.

    Like

  3. Opgelucht dat ik je weer lees, ook ik was toch wel enigszins bezorgd (en ben dat nu nog steeds een beetje, mét jou). Een zware beproeving, ik denk aan je!

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik hou niet van die “routine” bewering. Want: 1. voor jou is het geen routine, en 2. routine wil niet zeggen dat alles gaat verlopen zoals verwacht.

    Ik duim dat alles snel op z’n plaats valt, en vraag me af wat je dan zoal doet, als je je ogen moet laten rusten. Na een paar dagen zou ik het wel gehad hebben, amai.

    Succes nog en veel geduld gewenst.

    Like

  5. Ja. Onze ogen. Ze zijn zooo belangrijk he. Ik snap dat je ongerust bent. Dat het niet in een , twee , drie direct terug in orde is. Ik duim dat je heel snel het licht ziet.

    Geliked door 1 persoon

  6. Van de week was ik al begonnen aan een opbeurende reactie toen ik me realiseerde dat lezen even , op z’n minst, niet makkelijk zou gaan. Het bleef dus bij aan je denken. Wat jammer dat je nou net weer de pechvogel bent waar het allemaal wat minder vlot gaat. Vervelend idee bij de volgende ingreep, dat geeft toch iets minder vertrouwen. Sterkte, gelukkig

    Geliked door 1 persoon

  7. Mijn antwoord is verdwenen
    Natuurlijk maakte ik me toch wat ongerust. Wat fijn dat de ingreep je alles mee viel en wat jammer dat het hoornvlies roet in het eten gooide. Geduld met zien is het moeilijkst wat er is. Ik hoop dat je straks alleen de positieve gevolgen over hebt. Natuurlijk sla ik aan het duimen, om het hoornvlies en het volgende oog😘😘😘😘❤️❤️❤️❤️Blij dat je er weer bent😘

    Geliked door 1 persoon

  8. Ik vreesde al dat het anders was verlopen. Zo fijn dat je ons informeert. Neem nu je rust en ik duim en met mij diverse anderen voor voorspoedige verbetering. Ik ken nog mensen bij wie het aanvankelijk anders liep waarbij het uiteindelijk allemaal goed kwam

    Geliked door 1 persoon

  9. Wat vervelend Omabaard! Je hoopt op een onmiddellijke verbetering en die blijft niet alleen uit, de straatstenen gaan ook nog bewegen. Gelukkig ís er vooruitgang en ik begrijp dat de medische stand niet paniek is, dat is misschien een soort geruststelling. Laten we hopen dat het met het tweede oog beter gaat en dat de Druppelman gauw kan omkijken naar ander werk. Sterkte hoor!

    Geliked door 1 persoon

  10. Ach nee toch, ik had al aan jou gedacht want ik wist dat de ingreep op het programma stond. Ik hoop echt dat het bij het volgende oog sneller mag verbeteren. Veel moed en sterkte daar. 🙏

    Geliked door 1 persoon

  11. Alles sal reg kom, zouden de Zuidafrikanen zeggen. Maar ja, jij zit nog steeds een troebele wereld te ervaren. En ik begrijp ook wel de onzekerheid, als niet-oogarts zijnde. Toch zal het wel goed komen. Dat heb ik van verschillende mensen, die dezelfde ingreep ondergingen, gehoord.

    Sterkte de komende dagen, samen met Druppelman.

    Geliked door 1 persoon

  12. Heel eng. Ogen zijn zo delicaat. Gelukkig gaat het stilaan beter. Veel moed voor je andere oog. Nog een geluk dat we er maar twee hebben… 😉

    Geliked door 1 persoon

  13. Zo dat is niet wat je ervan verwacht…ineens goed zien 🙂
    Geduld is een schone zaak, maar niet altijd op te brengen.
    Wens jou en de druppelman het geduld wat je nodig hebt om weer helder de wereld tegemoet te treden. Sterkte

    Geliked door 1 persoon

  14. Jemig, wat een tegenvaller. Dit zo lezend heb ik echt met je te doen. Routine … ja, voor de doktoren vaak wel. Maar als onwetende patiënt zit je toch maar lekker met je vragen en onzekerheden. Als het eenmaal zo ver is, kan ik me aan een medische ingreep vrij gemakkelijk overgeven. Maar dan de onzekerheid achteraf … die was en is bij jou wel angstwekkend groot en langdurig. Ik moet als er hobbyfotograaf niet aan denken.

    Veel beterschap en rust gewenst. O ja, en geduld … Hou vol!

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.