Tijd

Tijd. Een moeilijk begrip om te vatten, terwijl je NU denkt, is het al voltooid verleden tijd. Er is verleden, toekomst, maar NU is moeilijk te grijpen.
De tijd vliegt voorbij, vaak veel te snel, maar laat een schaduw achter.

Toen ik een paar jaar geleden op pensioen vertrok, dé tijd van veeeeel tijd (dacht ik toen nog), kreeg ik van collega’s een tijdswijzer mee, een klokje dat de hersens blijft pijnigen (alhoewel…), dat hier blijft tikken zoals het nergens anders tikt, dat me blijvend herinnert aan een mooi verleden uit de tijd dat ‘de dieren nog konden spreken’, en dat dagelijks helpt met op tijd en stond te reageren.

Wat leerde me de tijd in de voorbije 24251 leefdagen?

Dat tijd vaak raad brengt. Dat tijd de wonden gedeeltelijk verzacht. Dat ze snel vliegt en we hem goed moeten gebruiken. Dat we met passen en meten vaak de meeste tijd verslijten. Dat hij bij tijd en wijle rozen baart, maar geen rozen zonder doornen. Dat er een tijd van komen is én van gaan. Dat komkommertijd toch weeral te lang geleden is.

Begin 2022 viel een kaartje in de bus met de lieve wens om het evenwicht te vinden tussen Chronos en Kairos. Met die woorden moest ik iets, ik ben direct gaan googelen en werd vlot wijzer.

Zoals de Griekse God Chronos zijn kinderen op at, slokt ook de wereld zijn mensen op. Wij onderwerpen ons, we hebben geen andere keuze, aan de meetbare tijd met mathematische eenheden. Die God én de tijd ontpoppen zich als zuivere tirannen. We mogen geen minuut verliezen, de agenda staat bol van afspraken, de zandloper blijft in de hand.

Kairos, de meest rebelse kleinzoon van Chronos, staat voor ‘moment suprême’, ‘occasion’, de ‘gelegen-tijd’, de innerlijke tijdsbeleving, nadenken over wat we echt belangrijk vinden in het leven.

Beide Goden beheersen onze dagen. maar te vaak krijgt Chronos de overhand. Met het ouder worden en pensioen mag en moet Kairos hier steeds zijn plaatsje blijven opeisen. De tijd zal me niet langer strikken…..

Hoe Anne met haar foto-challenge me tot een licht-filosofisch tintje uitdaagde, lees je bij Satur9.

De kleindochter confronteert me stevig met de tijd. Hoe ze 7 jaar geleden was, hip en kleurrijk en hoe ze nu een tevreden pré-puber wordt, waarbij uit de toon vallen vooral geen optie is. Zelf kiest ze voor ‘de groene school in Gent’, iedereen graag gelijk voor de schoolwet. Ondanks de vele tinten groen. Nog steeds heeft ze een vrolijk, lief gezichtje, maar privacy dwingt me tot knippen.
Waar zijn die jaren heen? Hoewel intens beleefd, lijken ze me te ontglippen….

48 gedachten over “Tijd

  1. leuke post. De tijd vliegt voorbij, inderdaad, maar door bewuster te leven is het nu kan je het een beetje vertragen.

    Geliked door 1 persoon

  2. Wat een prachtig filosofisch blog – en een speciale klok. Mooi! Ja, de tijd valt als droog, warm zand tussen je vingers door. Je kunt niet anders dan op dát moment genieten van dát gevoel. En dan is het alweer voorbij… Je kleindochter lijkt op je! Blij dat ik enige tijd aan jouw woorden heb mogen besteden vandaag. Het zijn pareltjes… en zaadjes. Dank je wel!

    Geliked door 1 persoon

  3. Wat een mooi “tijd”logje, heel veelzijdig de tijd van alle kanten bekeken! De klok is wel héél origineel. Ook heel leuk om even te puzzelen of ik sommetjes nog op kon lossen. Niet écht moeilijk meer als je de uitkomst sowieso al in kan vullen.

    Geliked door 1 persoon

    1. Wie klok kan lezen heeft geen problemen 😉.
      De klok zelf is echt een kunstwerkje in huis met zoete herinneringen.
      Tijd is iets waar ik tegenwoordig vaak mee bezig ben.

      Like

  4. Prepuberen…heerlijk toch en zeker als het kind van een ander is whahaha
    Ook hier is het oudste (kleinkind) ermee begonnen en kan er alleen maar van genieten 🙂
    De tijd zal de rest doen toch?
    Groetjes

    Geliked door 1 persoon

  5. Wat een verstandig en mooi blog, ik heb het heel aandachtig gelezen!
    Tijd is een beetje dubbel voor mij, vooral omdat ik niet genoeg tijd met mijn mama “kreeg”…. Ik merk nu, doordat de tijd zo vliegt, dat ik er meer en meer last van krijg.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je voor de mooie reactie. Heel moeilijk voor jou dat je zo weinig tijd kreeg met je moeder, het leven kan zo vreselijk unfair zijn. En met ouder worden wordt het gemis van ouders alleen maar erger.

      Geliked door 1 persoon

  6. Heel mooi. Ook mijn oudste kleindochter (ruim 12) is aan het pre-puberen. Natuurlijk niet als Bompa oppast maar als zus en moeder in de buurt zijn … hoed je !!!

    Geliked door 1 persoon

  7. Mooi toch hoe de Griekse goden in onze taal wonen! Tijd is zowel ongrijpbaar als keiharde realiteit. Kinderen, een en al levensgretigheid voor wie tijd nog niet bestaat. Hoeveel nachtjes slapen? Nog zeven! Maar dat duurt eeuwig! Niet kunnen wachten, en nu, op onze leeftijd, is het alweer voorjaar terwijl die van vorig jaar vorige week was.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ooit las ik dat de tijd bij het ouder worden lijkt sneller lijkt te gaan omdat we minder nieuwe herinneringen aanmaken. HoogTIJD dus om daar verandering in te brengen, en daar beginnen we morgen aan! 🙂

      Geliked door 1 persoon

  8. De tijd vliegt voorbij, daarom moet je bij de dag leven en genieten. Morgen kan er wel eens opeens niet meer zijn

    Geliked door 1 persoon

      1. Het was niet mijn bedoeling een zwaarmoedige reactie te geven, maar deze week hoorde ik dat mijn naaste oud collega van 58 jaar terminaal is. Toen ik een jaar of 4 geleden met vroeg pensioen ging, vond hij dat gek want het pensioen zou lager uitvallen. Hij haalt zijn pensioen niet meer. Daarom geniet van de dag.

        Geliked door 1 persoon

    1. Veel te veel te snel…..
      Die klok is in het echt nog veel mooier, echt een kunststukje. Maar ik kon hem niet mooi rond uitsnijden 😦

      Like

  9. Wat een mooi filosofisch logje. En ja, wat worden die kinderen snel groot. Toen ikzelf klein was duurde het een eeuwigheid en bij de jeugd van tegenwoordig raast het voorbij. Jammer dat de tijd zo vliegt. Geniet ondertussen van je kleinkinderen. Dus je kleindochter zit in Sint-Bavo bij de groentjes! Vermoedelijk zal ze later nooit geen groen meer willen dragen 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. Inderdaad, de enige tijd die lang duurde was het eigen kind zijn.
      Ze koos zelf voor de groentjes, de enige kleur waar ik zelf niet zo van hou. Maar natuurlijk is zij de enige die er in mijn ogen wel mee staat 🙂

      Geliked door 1 persoon

  10. Dat klokje stelt me voor raadselen, maar dat zal je niet verrassen.
    Het laatste deel van je betoog herken ik heel goed. Ook wij meten de tijd sinds tegenwoordig zo af en toe ook af aan het groeien van de kleinkinderen. De oudste is momenteel 16 en net zo lang als ik. Als je dan even terugblikt, weet je hoe snel het gaat. 🙂

    Geliked door 1 persoon

    1. Kleindochter is ondanks haar 12 jaar al 2 cm groter dan ik, en ik ben niet klein. Ik moet opkijken naar haar.
      Ik ben ervan overtuigd dat het niet allemaal raadsels zijn! 🙂

      Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.