Donkerte heeft ook lichte toetsen (Meghan Remy)

Bij het ochtendgloren – het klinkt poëtischer dan het is, want ik ben verre van een ochtendmens – beslissen we die toetsen op te zoeken, de zon straalt, de lucht blauwt beloftevol.

Op amper twee kilometer van het huis van de zoon (een toilet in de buurt is handig in deze barre tijden), ligt een prachtig natuurreservaat, 230 hectare groot.
De Bourgoyen op een boogscheut van Gent, je houdt het bijna niet voor mogelijk!, dankt zijn naam aan de Hertogen van Bourgondië uit een ver verleden. ‘Berg’ als zandwegel op hoogte en ‘ooie’ van laag drassig grasland ontdek je, met wat creativiteit, in de sierlijke naam.

Verschillende ingangen en uitgestippelde wandelwegen zorgen voor een rijke variëteit aan mogelijkheden. Wij kiezen de langste route, ongeveer zes km, kleinzoon sputtert even tegen, ‘zoooo laaaaang’, kleindochter vertelt en geniet. Samen wijzen ze ons de staproute, doelbewust de wegwijzers negeren is dus onze boodschap.

Vogels, ganzen, steltlopers, minstens 8 verschillende soorten eenden verrassen vanuit de vogelkijkhut. Een paar bezoekers hebben zich reeds gezellig geïnstalleerd, waaronder drie verrekijkers en een immense lens. De ruimte is groot, we turen, ‘kijk, een vos’ en ‘zie de uil in de verte’….. Ai neen, we zijn onze verrekijker (weeral) vergeten, een must uiteraard, en doorgeven is nu geen echt goed idee.

Een biodrankje of Gageleer op het terras met prachtig zicht op de weidse vlakte zit er nu niet in.
Een stille zucht én groot gemis….. het is wat het is….. dikke, dikke helaas.
Gageleer is een donkerblond bier, gemaakt volgens een oeroud bio-natuurrecept, met pittige reuk en smaak van de gagel, die groeit in moerassig gebied en gecontroleerd wordt geplukt ten voordele van de natuur.
We wandelen verder, de zalige zon en blauwe lucht maken de omgeving extra mooi, extra groen, extra fijn.

De weg leidt ons langs vele meersen, restanten van -in de winter- geregeld ondergelopen grasvlaktes. Houten vlonders houden onze voeten droog en het enthousiasme erin.

Toch wel jammer dat te-veel mensen blijkbaar de weg vonden naar dit prachtige gebied. Eerlijk?, ik zal blij zijn als de winkels terug openen en we niet met zijn allen naar ‘dezelfde stilte’ op zoek moeten gaan.


44 gedachten over “Donkerte heeft ook lichte toetsen (Meghan Remy)

  1. Eerlijk gezegd, zou ik niet eens weten hoe het hier buiten het dorp is… natuur overal te vinden, maar telkens als ik dan denk ik ga erop uit… met de fiets… zie ik ook altijd drukte, kortom.. ik zal wel op verkeerde tijdstippen gaan of zo… gezien ik in hetzelfde gebied zit als jan hierboven, hahaha

    Ik blijf liever thuis, neem zelfs het risico niet.

    X

    Geliked door 1 persoon

    1. Zoeken naar veilige plekjes is de boodschap. In het WE kan je al beter binnen blijven. In Friesland blijft het heerlijk rustig, maar beetje ver voor mij….

      Geliked door 1 persoon

      1. hahaha, ja, zou je denken… over het algemeen wel, maar zoals gezegd, fiets, en zover kom ik daar niet mee, kortom… als ik auto had kunnen rijden, dan vast en zeker! Dus blijf ik liever binnen en veilig. Waar ik eigenlijk ook zou moeten wandelen naast fietsen. ik mis mijn zwemmen.

        Like

  2. Mooi citaat, van Meghan Remy, en zeker toepasselijk nu. Fijn dat je zo genoten hebt van elkaar en van de mooie plek – leuk om altijd weer iets nieuws te ontdekken. Ik schud mijn grijze hoofd om de verzuchtingen betreffende de ‘coronawandelaars’, en doe er het zwijgen toe… 😉

    Geliked door 1 persoon

  3. Prachtig gebied hè, die Bourgoyen. Ik heb het zien “groeien” in de loop der jaren. Een tijd echt vlakbij gewoond (Octaaf Van Dammestraat, tussen de Brugsesteenweg en de parking van de Bourgoyen). Ik kom er nu niet vaak meer, het is er te druk.
    Hier langs “onze” kant van Gent hebben we een al even mooi natuurgebied: de Gentbrugse Meersen. Schitterend. Wel altijd lawaai van de autosnelweg (heb je in de Bourgoyen ook van de R4 die er vlak langs loopt), maar werkelijk heel mooi. Maar dezer dagen ook nogal drukbevolkt. Op weekdagen, zeker tijdens de voormiddag, wel nog goed te doen.

    Geliked door 1 persoon

  4. Leuk om even met de kleinkinderen op pad te zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat je kleinzoon tegensputterde, zou ik ook gedaan hebben bij een wandeling van 6 km. Pffff … dat is ècht heeeeel lang!
    En dat je daar dan eerst ook nog drie kwartier voor moet rijden … en dan nog geen stilte vinden … Dan voel ik me hier in Fryslân toch wel rijk, hoor. Ik doe het te weinig de laatste tijd, maar als ik hier in de auto stap, dan ben ik aan alle kanten binnen 10 minuten in de natuur. En meer nog: op de plekjes waar ik naar toe ga, tref je maar zelden een andere wandelaar.
    Er zit weer een aantal fraaie taalvondsten in je logje.
    Fijne dag verder!

    Geliked door 1 persoon

    1. Bij ons in de buurt zijn ook heel groene en mooie plekken. Maar soms heeft een mens nood aan afwisseling, ik toch. Een ander soort landschap doet dan deugd. Dat moerassig gebied hebben we hier niet in de buurt, het was dus de rit zeker waard en bovendien konden we dan met de kleinkinderen op stap.

      Geliked door 1 persoon

  5. Oh ik hoor je, ik ben die “coronawandelaars” zo beu. Sorry, zal nu ongetwijfeld tegen wat schenen stampen, maar ik meen het wel, “onze” natuurgebieden worden overspoeld door mensen op witte sneakers, korte rokjes met fijne schoentjes, geen afstand houdend, vrolijk in groep van 6 of meer, papiertjes na hun behoeftes achterlatend… need I say that I’m nog amused? 🧐
    Ik heb vandaag na een poging tot rustige wandeling, genoten van ons gezin, dat pakt niemand me meer af!
    Lieve groet van L. 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik ben altijd een wandelaar geweest. Ik ken dus de stille plekjes goed, maar tegenwoordig loopt overal volk. Daarom zet ik mijn hoop op de opening van de winkels 😉. Tegen mijn schenen stamp je alvast niet hoor.

      Geliked door 1 persoon

  6. Dit lijkt me een prachtig natuurgebied. Onderweg of aan het eind van een wandeling kun je wel een versnapering in liquide vorm gebruiken. Jammer, hè? Maar ik weet zeker dat jullie een hartstikke leuke dag hebben gehad!

    Geliked door 1 persoon

  7. De jonge “gidsen” die je bij je had maakten natuurlijk het gemis aan pleisterplaatsen toch deels goed!Maar ik sluit me graag bij je eindconclusie aan. Mijn verrekijker sluit ook niet echt van het kijken, ik vergeet hem ook altijd als hij van pas kan komen.

    Geliked door 1 persoon

  8. Mooi daar! Zelf gokte ik op weinig wandelaars in de duinen aangezien het klottertijd is en hier de winkels in het centrum open zijn. Goed gegokt dus, de duinen redelijk voor mezelf én Mijntje. Héérlijk!

    Like

  9. Gezellig wandelen met de kleinkinderen…heb je wat aanspraak en geeft een band.
    Ziet er idd nogal nat uit…vergeet ook altijd de verrekijker
    Groetjes

    Like

Reacties zijn gesloten.